Etihad Aviation Group aangekondigd

• Etihad Aviation Group omvat Etihad Airways, de nieuwe Hala Group met ondernemingen voor travel & tourism management en loyalty, Etihad Airport Services en ondersteunende functies voor de groep • Nieuwe aanstellingen zijn onder andere: een Chief Operating Officer voor Etihad Airways; Chief Operating Officer voor Hala Group en Chief Operating Officer Equity Partners die verantwoordelijk is voor de investeringen in de andere luchtvaartmaatschappijen

Etihad Airways, de nationale luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten, heeft vandaag met de creatie van de Etihad Aviation Group een belangrijke nieuwe stap in zijn langetermijnstrategie aangekondigd. De nieuwe structuur betekent de overgang van een enkele luchtvaartmaatschappij naar een bredere, globale luchtvaartgroep.

De nieuwe Etihad Aviation Group zal geleid worden door James Hogan als Group President en Chief Executive Officer. De nieuwe structuur maakt een onderscheid tussen de activiteiten die enkel met Etihad Airways te maken hebben en de activiteiten die de groei en het succes van de dochterondernemingen, joint ventures en equity partners ondersteunen.

Group President en Chief Executive Officer James Hogan: “Toen we tien jaar geleden begonnen, waren we een kleine, regionale speler, maar met grote, internationale ambities. Sindsdien zijn we uitgegroeid tot één van de belangrijkste maatschappijen ter wereld voor het vervoer van passagiers en cargo. Daarnaast hebben we onze activiteiten uitgebreid en gediversifieerd, en de basis gelegd om uit te groeien tot één van belangrijkste luchtvaart- en reisgroepen ter wereld.”

“Het is belangrijk dat deze nieuwe aanpak en filosofie zich ook vertalen in de manier waarop we ons organiseren. De nieuwe structuur van de Etihad Aviation Group weerspiegelt die diversificatie, en is een natuurlijke ontwikkeling om een voortdurend en duurzaam succes voor Etihad Airways en onze partners te garanderen.”

Er werd een nieuwe positie gecreëerd als Chief Operating Officer van Etihad Airways, die de dagelijkse activiteiten van de centrale luchtvaartmaatschappij moet bewaken. De beste kandidaat voor die job wordt momenteel gekozen. Hij of zij wordt verantwoordelijk voor Marketing, Sales, Operations, Technical, Cargo, Flight Operations, Guest Services, Guest Experience, en Safety and Quality.

Naast de hoofdmaatschappij voorziet de Etihad Aviation Group ook een afdeling om Etihad’s investering in de equity airline partners te overzien en beheren. Er wordt dan ook een nieuwe rol gecreëerd als Chief Operating Officer Equity Partners binnen de nieuwe structuur. Hij of zij zal de goede samenwerking en het raakvlak tussen de luchtvaartmaatschappij en de partners garanderen.

Een belangrijke verandering in de nieuwe structuur is de oprichting van de Hala Group, met Peter Baumgartner aan het hoofd als Chief Operating Officer. Peter Baumgartner was voordien Chief Commercial Officer van Etihad Airways. De Hala Group werd opgericht naar aanleiding van de toenemende commerciële opportuniteiten van de luchtvaartmaatschappij, die verder gaan dan luchtvaart en ook verschillende travel en hospitality activiteiten omvatten.

De Hala Group zal verschillende ondernemingen samenbrengen om de commerciële waarde voor Etihad Airways, Abu Dhabi en de equity alliance partners te verhogen. Binnen de organisatie worden de diensten voor travel management opgenomen door Hala Travel Management, de bestemmingen vallen onder de verantwoordelijkheid van Hala Abu Dhabi en de groeiende internationale wholesale en touroperating gaan naar Etihad Holidays. Daarnaast maken ook enkele belangrijke start-ups zoals de nieuwe Global Loyalty Company deel uit van Etihad Holidays.

De functies die de bredere Etihad Aviation Group ondersteunen zullen verder ingevuld worden door James Rigney als Group Chief Financial Officer, Ray Gammell als Group Chief People and Performance Officer, en Kevin Knight als Group Chief Strategy and Planning Officer. Er komt ook nog een nieuwe positie als Group Chief Technology Officer, waarvoor momenteel de beste kandidaat gezocht wordt.

Mr. Hogan voegt nog toe: “Dit zijn erg opwindende ontwikkelingen voor onze business. Het sterke team dat we gecreëerd hebben in onze nieuwe structuur zal de manier waarop we werken sterk intensiveren en verbeteren, in harmonie met onze partners en dochterondernemingen.”

“Het zal ervoor zorgen dat we nog nauwer samenwerken dan voordien om de geweldige opportuniteiten optimaal te benutten en een duurzame winstgevende toekomst voor Etihad Airways en de leden van de Etihad Aviation Group te garanderen. Dat alles terwijl we ervoor zorgen dat we onze ambitieuze doelstellingen behalen op vlak van inkomsten, kosten en synergievoordelen.”

Opmerking:

Etihad Airport Services, Aldar Etihad Investment Properties, Armaguard Valuables Management, ASC (Airline Services Centre), en Amadeus Gulf maken ook deel uit van Etihad Airways’ dochterondernemingen en joint ventures.