Alitalia en Etihad Airways finaliseren deal van €1,758 miljard om van Alitalia opnieuw een competitieve, langdurig winstgevende luchtvaartmaatschappij te maken

• Volgens de contractueel vastgelegde procesoverdracht investeert Etihad Airways € 560 miljoen in de Italiaanse luchtvaartmaatschappij, waardoor het een minderheidsaandeelhouder wordt (afhankelijk van goedkeuring regelgevende autoriteiten), terwijl andere kernaandeelhouders van Alitalia €300 miljoen extra beloven
  • Een extra € 598 miljoen in financiële herstructurering van schulden op korte en middellange termijn wordt aangebracht door financiële instituten en bestaande aandeelhoudende banken
  • Italiaanse financiële instituten zorgen voor € 300 miljoen nieuwe leningsmogelijkheden
  • Herkapitalisatie stelt duizenden Italiaanse jobs veilig en zorgt ervoor dat Alitalia kan investeren in nieuwe langeafstandsvluchten, een heropleving van het merk, en meer aandacht kan besteden aan het bevorderen van het Italiaanse toerisme en de handel
  • Verbindingen via nieuwe internationale routes en vluchten vanuit meer Italiaanse steden naar Abu Dhabi en verder
  • Geoptimaliseerd netwerk en hogere frequenties verhogen de concurrentie en keuzemogelijkheden, terwijl ze de ontwikkeling van toerisme, handel en economie bevorderen
  • Alitalia haalt voordeel uit de integratie van het netwerk en de kostensynergie met Etihad Airways en haar partners
  • Doel is om langdurig winstgevend te zijn tegen 2017
  • Alitalia krijgt nieuw leven ingeblazen om de Italiaanse cultuur, geschiedenis, kunst, mode en keuken uit te dragen als ambassadeur voor ‘Made in Italy’

Etihad Airways en Alitalia hebben vandaag een transactie-uitvoeringsovereenkomst getekend. Die zal leiden tot een investering van € 1.758 miljoen om van Alitalia opnieuw een competitieve, langdurig winstgevende maatschappij te maken.

De geherkapitaliseerde Italiaanse nationale luchtvaartmaatschappij zal daardoor kunnen investeren in een breed strategisch zakelijk plan, inclusief nieuwe langeafstandsroutes vanuit Rome en Milaan, een heropleving van het merk, en een grotere focus op het Italiaans toerisme en de handel. Italiaanse reizigers krijgen een ruimere keuze aan bestemmingen, terwijl de nieuwe wereldwijde aansluitingen meer toeristen naar Italië zullen lokken.

De investering van Etihad Airways voor €560 miljoen wordt geleverd via een combinatie van kapitaalverhogingen, de aankoop van activa en andere financieringsmogelijkheden en -modaliteiten om de balans van de luchtvaartmaatschappij te herstructureren. Daar bovenop komt een extra kapitaalinvestering van €300 miljoen door bestaande kernaandeelhouders van Alitalia, inclusief Intesa San Paolo (€88m), Poste Italiane (€75m), UniCredit (€63,5m), Atlantia (€50m), IMMSI (€10m), Pirelli (€10m) en Gavio (€2,5m).

Een extra €598 miljoen in financiële herstructurering van de schulden op korte en middellange termijn wordt aangebracht door financiële instituten en bestaande aandeelhoudende banken. De Italiaanse financiële instituten verlenen ook €300 miljoen aan nieuwe leningsmogelijkheden.

Etihad Airways neemt een aandeel van 49 procent in Alitalia, voor een investering van €387,5 miljoen. De totale investering omvat ook €112,5 miljoen voor een aandeel van 75 procent in Alitalia Loyalty Spa, dat MilleMiglia stuurt, het loyaliteitsprogramma van de luchtvaartmaatschappij. Etihad Airways koopt ook vijf paar slots op Heathrow Airport, Londen, ter waarde van €60 miljoen. De slots zullen worden teruggeleased aan Alitalia aan marktconforme prijzen. De transactie wordt gefinaliseerd op 31 december 2014.

Wanneer de belegging in aandelen wordt afgerond, is afhankelijk van de afronding van bepaalde bestaande voorwaarden door Alitalia en zijn grootste stakeholders. Ook de finale goedkeuring door regelgevende autoriteiten beïnvloedt de afronding.

James Hogan, President en CEO van Etihad Airways, zegt: “Voor Etihad Airways is dit een strategische commerciële investering op lange termijn. Samen met de andere aandeelhouders zijn we van plan om een hernieuwd Alitalia te bouwen, een concurrerend, duurzaam en winstgevend bedrijf dat succesvol kan meedraaien in de internationale luchtvaartsector.”

“We geloven in Alitalia. Het is een geweldig merk met enorm veel potentie. Met genoeg kapitaal en een sterk strategisch zakelijk plan zijn we ervan overtuigd dat het opnieuw de goede kant kan opgaan met de luchtvaartmaatschappij en ze opnieuw kan worden gepositioneerd als premium internationale airline.”

“Alitalia is de perfecte ambassadeur voor Italië en alles waar dat land voor staat. Door het merk nieuw leven in te blazen, zal de luchtvaartmaatschappij steeds meer de essentie van Italië vertegenwoordigen: de geschiedenis, cultuur, keuken en mode. Het moet een maatschappij worden waar de Italianen trots op kunnen zijn.”

“Maar uiteindelijk moet het als bedrijf werken. Doel is dan ook om tegen 2017 duurzaam winstgevend te zijn.”

James Hogan zegt dat hij de vele stappen waardeert die de huidige aandeelhouders van Alitalia, het management en de medewerkers hebben genomen om het bedrijf te stabiliseren in afwachting van nieuwe investeringen.

“Alitalia kan succesvol worden en opnieuw groeien, maar de fundering moet eerst sterk zijn. We hebben vanaf het begin duidelijk gemaakt dat onze volledige investering gericht moet zijn op het ondersteunen van de implementatie van een nieuw zakelijk plan, want alleen zo kan dit doel bereikt worden.”

“Er zijn veel winnaars door deze succesvolle strategie. De Italiaanse en internationale reizigers krijgen een betere dienstverlening, nieuwe routes en meer keuze. De medewerkers van Alitalia hebben op langere termijn een mooie toekomst voor zich, in een bedrijf dat opnieuw groeit. En de Italianen kunnen opnieuw trots zijn op hun nationale luchtvaartmaatschappij.”

“We hebben nog een lange weg te gaan, eerst om de transactie af te sluiten en daarna om de nieuwe visie waar te maken. Vandaag is een cruciale stap gezet op die weg, en we zijn trots dat we onze plaats kunnen innemen als strategisch investeerder in het vernieuwde Alitalia.”

Gabriele Del Torchio, CEO van Alitalia, zegt: “Dit is een uitstekende oplossing voor Alitalia. We hebben enkele moeilijke beslissingen moeten nemen in een stevig onderhandelingsproces, maar we zijn tot een overeenstemming gekomen waardoor we in staat zijn om Alitalia in de toekomst de juiste vorm en grootte te geven.”

“Deze investering biedt financiële stabiliteit en laat ons toe om Alitalia en de reisindustrie in Italië te positioneren voor langdurige groei.”

“Hiervoor wil ik graag alle medewerkers van Alitalia bedanken, mannen en vrouwen, managers en arbeiders, piloten, crew en kantoorpersoneel. Zij hebben gepassioneerd en vol inzet gewerkt aan onze nieuwe lancering. Er moesten harde beslissingen worden genomen om van Alitalia een duurzaam en winstgevend bedrijf te kunnen maken. Maar we zijn er allemaal van overtuigd dat dit een nieuw begin betekent richting groei, met nieuwe kansen voor iedereen.”

Het uitgebreide zakelijke plan voorziet in de heropleving van het merk Alitalia, zodat het alle dingen zal vertegenwoordigen waar Italië om bekendstaat: keuken, mode, cultuur en lifestyle. Dat alles onder de vlag ‘Made in Italy’, een premium service concept en ervaring voor gasten.

Ook worden maatregelen geïmplementeerd die extra toeristen naar Italië moeten halen en de economische groei van het land ondersteunen.

Terwijl kortere vluchten belangrijk blijven, legt het voorgestelde netwerkplan de nadruk op de winstgevende groei van langeafstandsvluchten vanuit zowel Fiumicino (Rome) als Malpensa (Milaan). Er komen vluchten naar nieuwe bestemmingen, de frequentie wordt verhoogd in bestaande markten en het netwerk naar Abu Dhabi wordt verbeterd. Daardoor is er meer verkeer mogelijk tussen Italië en de Verenigde Arabische Emiraten en krijgen de passagiers van Alitalia een naadloze aansluiting op het internationale netwerk van Etihad Airways.

Vanaf de winter van 2014 verhoogt Alitalia de frequentie tussen Fiumicino (Rome) en Abu Dhabi van vijf keer per week naar dagelijks, en start er een nieuwe dagelijkse vlucht tussen Malpensa (Milaan) en Abu Dhabi. Die vluchten komen bovenop de dagelijkse vluchten van Etihad Airways die er vandaag al zijn tussen beide bestemmingen en opent een reeks nieuwe aansluitingsmogelijkheden voor passagiers van beide maatschappijen.

Vanaf de zomer van 2015 zal Alitalia ook verbindingen implementeren tussen andere Italiaanse steden en Abu Dhabi, met plannen voor rechtstreekse verbindingen vanuit onder andere Venetië, Catania en Bologna.

Fiumicino (Rome) zal dienstdoen als een grotere Europese intercontinentale hub, met tot vijf nieuwe routes de komende vier jaar. De langeafstandsvluchten vanaf Malpensa (Milaan) zullen meer dan verdubbelen, tot 25 vluchten per week tegen 2018. De widebody vloot van Alitalia zal met een derde groeien, terwijl de narrowbody vloot zal worden aangepast aan het nieuwe netwerkplan.

Leden van het MilleMiglia loyaliteitsprogramma zullen miles kunnen verdienen en uitgeven op vluchten van Etihad Airways en haar partners. In de toekomst staat een integratie van beide programma’s gepland.

Terwijl de integratie en optimalisatie van het netwerk voor een inkomstengroei zullen zorgen, zal de kostensynergie van het partnerschap extra mogelijkheden bieden. Zo kunnen de hub-operaties gestroomlijnd worden, en worden andere kosten gecentraliseerd, zoals de aankoop en het onderhoud van vliegtuigen en motoren, training, catering, afhandeling op de grond en brandstof. Het partnerschap zal ook het pad effenen voor het herontwerpen en automatiseren van bepaalde processen en afspraken, in lijn met best practices, en het implementeren van IT-platformen.

Om de Italiaanse cargomarkt, de derde grootste in Europa, beter te bedienen, wordt de cargotak van Alitalia geherlanceerd en uitgebreid, met de vestiging van een center of excellence in Noord-Italië, investeringen in afhandelingscapaciteiten in Italiaanse luchthavens en de optimalisatie van een geïntegreerd cargonetwerk.

“Italië is een erg belangrijke markt voor Etihad Airways”, zegt James Hogan. “Zowel voor handel als toerisme. De Verenigde Arabische Emiraten zijn de belangrijkste handelspartner van Italië in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Er wonen meer dan 10.000 Italianen en zijn 300 Italiaanse bedrijven gevestigd.”

“De mogelijkheden van ons netwerk en dat van onze bestaande partners, zoals airberlin, Air Serbia, Etihad Regional, Jet Airways, Virgin Australia, Air Seychelles en Aer Lingus en natuurlijk onze strategische codesharepartner Air France-KLM, biedt een aantrekkelijk aanbod voor klanten.”

Etihad Airways vliegt momenteel dagelijks tussen Abu Dhabi en Rome en Milaan, bovenop de vijf vluchten van Alitalia per week tussen Rome en Abu Dhabi. De twee luchtvaartmaatschappijen bieden ook 31 andere bestemmingen aan in codeshare.

Alitalia en Etihad Airways werden vorige maand benoemd als Official Global Airline Carriers voor Expo 2015, de wereldwijde expositie die van 1 mei tot 31 oktober loopt in Milaan.

De adviseurs van de transactie waren:

• Etihad Airways: JP Morgan (financieel), DLAPiper en Chiomenti (legal); PricewaterhouseCoopers (due dilligence)
  • Alitalia: Citi (financieel); Bonelli Erede Pappalardo (legal)
Katleen Peeters Outsource Communications