Eerste vlucht van Etihad Airways onderweg naar Schiphol, Amsterdam

De inhuldigingsvlucht van Etihad Airways, de nationale luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten, landt vandaag in Amsterdam.

Vlucht EY77, met de KL-code van de Nederlandse nationale luchtvaartmaatschappij KLM, vertrok volgens schema vandaag, woensdag 15 mei, om 9.30u plaatselijke tijd vanop de luchthaven van Abu Dhabi.

De start van de dienst is een volgende belangrijke ontwikkeling in de strategische samenwerking tussen Etihad Airways en KLM. Volgens dat partnership, aangekondigd in oktober 2012, wisselen de twee luchtvaartmaatschappijen codes uit op verschillende van hun routes.

De nieuwe dagelijkse dienstverlening tussen Abu Dhabi en Amsterdam vormt een aanvulling op de vluchten van KLM op die route. Ze dragen de EY-code van Etihad Airways, zodat vanaf deze zomer de twee maatschappijen samen elke dag twee vluchten aanbieden.

De A330-200 van Etihad Airways kan 262 passagiers vervoeren, waarvan 22 in Pearl Business Class en 240 in Coral Economy Class. De Nederlandse brandweer zal het vliegtuig onthalen op een ceremoniële groet met een waterkanon wanneer het naar de gate in Schiphol taxiet. Passagiers van de historische vlucht zullen bij het uitstappen als geschenk van de luchthaven van Schiphol een houten tulp krijgen.

Amsterdam is nu één van de 17 grote Europese steden waarop Etihad Airways vliegt, waaronder Brussel, Dublin, Frankfurt, Genève, Londen en Parijs.

Vluchtschema:

Vlucht #

Vertrek

Vertrek-tijd

Aankomst

Aankomst-tijd

Frequentie

Duur

EY 077

Abu Dhabi (AUH)

Amsterdam (AMS)

Dagelijks

7u 10min

EY 078

Amsterdam (AMS)

Abu Dhabi (AUH)

06:35 +1

Dagelijks

6u 35min

Opmerking: Foto’s volgen later vandaag, van zodra ze binnenkomen.