Etihad Airways beschouwt herziening luchtvaartbeleid in Europa als kans

• Luchtvaartmaatschappij legt uitgebreid dossier voor aan Europese Commissie naar aanleiding van herziening Europees luchtvaartbeleid
  • Vindt luchtvaart “internationaal, niet lokaal” en dringt aan bij Europese Commissie om voorrang te geven aan concurrentie en consumenten in Strategic Aviation Package
  • Pleit voor versoepeling van restricties rond markttoegang en investeringen door niet-Europese luchtvaartmaatschappijen

Etihad Airways, de nationale luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten, heeft bij de Europese Commissie aangedrongen om “gedurfde, spannende en toonaangevende hervormingen” te omarmen als onderdeel van het Strategic Aviation Package dat de luchtvaartindustrie in Europa moet hervormen.

In een uitgebreid dossier voorgelegd aan de Commissie pleit de luchtvaartmaatschappij voor een beleid dat concurrentie en keuzevrijheid actief bevordert, kritische tekorten in de luchtvaartinfrastructuur aanpakt en de restricties rond markttoegang en investeringen door niet-Europese luchtvaartmaatschappijen versoepelt.

Etihad Airways zegt: "We zijn blij met de mogelijkheid om bij te dragen aan dit belangrijke proces, gezien onze aanzienlijke activiteiten in Europa en onze investeringen in een aantal Europese luchtvaartmaatschappijen. Wij geloven dat dit ons een uniek perspectief biedt op de huidige regelgeving in Europa, en een zicht op wat er moet veranderen om een levendige en concurrentiële sector te verzekeren in de toekomst.”

"Het Strategic Aviation Package dat de Europese Commissie voorstelt biedt een belangrijke kans aan de Europese luchtvaartsector om de economie en maatschappij te versterken. Het is een belangrijke groeimotor indien er gedurfde, spannende en toonaangevende initiatieven worden genomen die de efficiëntie van de sector verhogen en zorgen voor meer verbindingen wereldwijd."

Etihad Airways stelt negen principes voor om vooruit te gaan:

1. Zet concurrentie en consumenten op de eerste plaats bij het ontwikkelen van het beleid;

2. Denk globaal, niet lokaal;

3. Zorg dat connectiviteit de kern is van de luchtvaart en het vervoersbeleid in de EU;

4. Ondersteun innovatie in businessmodellen en beperk het niet kunstmatig;

5. Bevorder transparantie, efficiëntie en rechtszekerheid om buitenlandse investeringen aan te trekken;

6. Benader veiligheid integraal;

7. Pak wettelijke obstakels en ontoereikende infrastructuur aan en denk na over betere methodes voor regelgeving;

8. Moedig structurele hervormingen aan in de luchtvaartindustrie, en;

9. Bevorder open skies.

De luchtvaartmaatschappij ondersteunt haar inzending met deskundig onderzoek door drie internationale adviesbureaus: Oxford Economics, Edgeworth Economics en The Risk Advisory Group.

Oxford Economics voerde een uitgebreid onderzoek naar de economische impact. Daaruit blijkt dat de kernactiviteiten en kapitaaluitgaven van Etihad Airways alleen al in 2015 bijdroegen aan meer dan 51.200 banen in Europa en €3,3 miljard opleverden voor het BBP van de EU. Het rapport toont ook aan dat Etihad Airways  in 2015 door verbeterde verbindingen €1,7 miljard zal bijdragen aan het BBP van de EU.

The Risk Advisory Group maakte een analyse van de staatssteun die de Europese nationale luchtvaartmaatschappijen ontvingen voor en na hun privatisering. Etihad Airways valt het Europese systeem niet aan,maar wil aantonen dat dit systeem het speelveld heeft vertekend voor nieuwkomers.

Edgeworth Economics voerde een analyse uit van de concurrentie en connectiviteit in de Europese luchtvaartindustrie. Die toont aanzienlijke groei van de vraag en de vluchten tussen Europa en de belangrijke regio’s waar Etihad Airways naartoe vliegt. Ook concurrentie en verbindingen verbeterden door de investeringen en codeshare partnerschappen van Etihad Airways.

De volledige inhoud van deze studies is te vinden op www.keeptheskiesopen.com.

In een reactie op de herziening van het Europese luchtvaartbeleid, zegt voorzitter en CEO van Etihad Airways James Hogan: “Luchtvaart in 2015 is internationaal, niet lokaal. Door de hervorming strategisch en integraal te benaderen,kan de Europese Commissie zorgen voor betekenisvolle veranderingen, niet alleen voor Europa, maar ook voor reizigers en de luchtvaartsector wereldwijd, zoals de Verenigde Staten deed met zijn visionaire Open Skies-beleid."

Etihad Airways heeft geïnvesteerd in vijf Europese luchtvaartmaatschappijen - Alitalia (49 procent), airberlin (29 procent), Air Serbia (49 procent), Aer Lingus (4,99 procent) en de Zwitserse regionale maatschappij Darwin Airline, op de markt onder het merk Etihad Regional (33 procent).

Naast het versterken van deze luchtvaartmaatschappijen en het bieden van meer keuze voor reizigers naar, van en binnen Europa, hebben de investeringen door Etihad Airways meer dan 17.000 Europese banen ondersteund bij partner-luchtvaartmaatschappijen en droegen ze bij aan de Europese economie door meer vluchten, verbeterde verbindingen en lokale uitgaven en investeringen.

Hogan zegt: "De Europese Commissie heeft verklaard dat zij Europa wil laten herleven als een economische grootmacht en een hub voor banen, groei en investeringen. Luchtvervoer is essentieel voor zo'n veelbelovende plan en voor de internationale handel.”

"Etihad Airways erkent de enorme groei die werd gerealiseerd door de liberalisering van de intra-Europese luchtvaartoperaties en dringt er bij de Europese Commissie op aan om nu de katalysator te zijn voor hervormingen van het internationale luchtvervoer. Dat kan door de beperkingen te versoepelen die gelden voor niet-Europese luchtvaartmaatschappijen rond toegang tot de lidstaten en investeringen in luchtvaartmaatschappijen gevestigd binnen de EU. Een dergelijke liberalisering zou passen bij het streven van de Commissie om een beleid te voeren dat investeringen, werkgelegenheid en economisch vertrouwen creërt, terwijl het toegang verstrekt tot nieuwe bronnen van kapitaal via internationale investeringen.

"Het Strategic Aviation Package maakt de weg vrij voor een nieuwe ronde van verandering, niet alleen voor de luchtvaart binnen Europa, maar ook voor de Europese luchtvaart in een internationale markt. De Europese Commissie krijgt een zeldzame en belangrijke kans om gedurfde, spannende en toonaangevende hervormingen in te voeren die de concurrentie vergroten, consumenten voordeel bieden en economische groei sturen."