Etihad Airways biedt Europa veel voordelen, zegt CEO van luchtvaartmaatschappij

James Hogan, de president en CEO van Etihad Airways, heeft Violeta Bulc, commissaris van de Europese commissie voor Transport, ontmoet. Hij sprak met haar over de voordelen die de luchtvaartmaatschappij biedt aan Europese consumenten, de miljardenbijdrage die zij levert aan de Europese economie en de risico’s die zijn verbonden aan de groeiende vraag naar protectionisme.

“Luchtvaart is een internationale industrie en geen regionale aangelegenheid”, zei James Hogan. “Elke inspanning om de toegang van buitenlandse carriers te belemmeren en de concurrentie te beperken, beschadigt niet alleen Etihad Airways en haar Europese partners, maar heeft ook gevolgen voor de volledige luchtvaartsector. Bovendien kan dat het internationale vertrouwen beschamen in het engagement van Europa op vlak van wereldwijde handel en investeringen.

Volgens onderzoek door Oxford Economics hebben in 2014 de kernactiviteiten van Etihad Airways in de Europese Unie in totaal 1 miljard dollar bijgedragen aan het gecombineerde BBP (Bruto Binnenlands Product) van de 28 lidstaten. Het droeg ook bij tot meer dan 11.000 jobs. De uitgaven van de luchtvaartmaatschappij aan vliegtuigen en onderdelen droegen in 2014 2,6 miljard dollar bij aan het BBP van de 28 lidstaten, en zorgden voor meer dan 28.100 banen.

In het afgelopen decennium hebben de activiteiten van de luchtvaartmaatschappij ongeveer 6,1 miljard dollar bijgedragen aan het BBP van de 28 lidstaten, terwijl de uitgaven aan vliegtuigen en andere onderdelen meer dan 11 miljard dollar bijdroegen.

Bijkomende economische voordelen werden ook berekend op basis van de passagier- en vrachtstromen die ontstaan doordat er meer aansluitingen zijn. In 2014 bedroegen de voordelen van die verbeterde aansluitingen voor de 28 Europese lidstaten 1,3 miljard dollar. Het afgelopen decennium bedroegen ze 5 miljard dollar.

“Etihad Airways is niet de zoveelste buitenlandse luchtvaartmaatschappij die lokaal Europees verkeer afsnoept. We zijn een gesofisticeerde partner van en investeerder in Europa. We geloven in de langdurige wederzijdse voordelen en dragen elk jaar miljarden euro’s bij aan de economie van landen binnen en buiten Europa. Onze activiteiten in Europa maken tienduizenden banen mogelijk en onderhouden en vergroten de keuze voor reizigers van en naar Europa. Via onze eigen vluchten, onze 21 Europese codeshare-samenwerkingen en onze minderheidsaandelen in vijf Europese luchtvaartmaatschappijen bieden we een meerwaarde aan Europa die geen enkele andere buitenlandse luchtvaartmaatschappij biedt”, zegt James Hogan.

“Alleen al in 2014 vervoerden we 3,3 miljoen passagiers van en naar Europese economieën, verbonden we 618.000 reizigers met vluchten van onze Europese codeshare-partners en boden we 368.000 van hun passagiers plaats op onze vluchten.”

“We verzorgen ook one-stop-diensten tussen Europa en 19 bestemmingen die door geen enkele Europese luchtvaartmaatschappij worden bediend. En we leveren codeshare-toegang aan veel van die markten voor Europese luchtvaartmaatschappijen. Zo bieden we 11 maatschappijen een verbinding naar Australië. Vijf van hen hadden die routes zelf stopgezet voor wij op de markt kwamen.”

“Etihad Airways wil samenwerken met Europa. Maar de groeiende weerstand die we voelen van een handvol protectionistische concurrenten kan onverwachte gevolgen hebben die veel verder gaan dan het stoppen van onze ontwikkeling. Als onze groei wordt  beknot of onze investeringen in luchtvaartmaatschappijen gecompromitteerd raken, zal Europa het grootste slachtoffer zijn. In Europa zullen banen verloren gaan, verbindingen wegvallen en investeringen in lokale en nationale economieën verdwijnen. Bovendien krijgen consumenten minder keuzemogelijkheden.“