Etihad Airways kondigt voor derde jaar op rij winst aan: stijging met 48% tot US$ 62 miljoen US dollar

Etihad Airways maakt vandaag haar financiële resultaten bekend voor 2013. De nationale luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten vliegt sinds mei 2013 op Amsterdam.

Belangrijkste financiële resultaten voor 2013

• Omzet stijgt met 27% tot US$ 6,1 miljard
  • Samenwerkingsstrategie zet sterke resultaten neer: omzet uit partnerschappen stijgt met 30% tot US$ 820 miljoen, en staat voor 21% van de totale passagiersinkomstenEBITDAR (inkomsten voor interesten, taxen, devaluatie, afschrijvingen en verhuur) stijgt met 30% tot US$ 979 miljoen
  • EBIT (inkomsten voor interesten en taxen) stijgt met 22% naar US$ 208 miljoen
  • Nettowinst stijgt met 48% van US$ 42 miljoen in 2012 tot US$ 62 miljoen
  • Passagiersaantallen stijgen 12% tot 11,5 miljoen
  • Opbrengsten per passagierskilometer (RPK’s) stijgen 16% tot 55,5 miljard
  • Vloot werd uitgebreid van 70 tot 89 vliegtuigen
  • Bestelling ter waarde van US$ 67 miljard voor maximum 199 toestellen en 294 motoren in november 2013
  • 94 actieve bestemmingen voor passagiers en vracht. Dienstverlening naar 9 extra steden start in 2014
  • ‘Equity alliance’ groeit tot zeven luchtvaartmaatschappijen
  • Aantal codeshare-partners gestegen van 40 tot 47
  • Via partnerschappen groeit het ‘virtuele netwerk’ tot bijna 400 bestemmingen
  • De omzet van Etihad Cargo is gestegen met 30% tot US$ 928 miljoen
  • Etihad Airways won voor de vijfde keer op rij de prijs voor “World’s Leading Airline” op de World Travel Awards

“We zetten een volgende belangrijke, stap voorwaarts als groeiend commercieel succesvol bedrijf. We hebben de afgelopen zeven jaar al onze financiële doelstellingen bereikt, waardoor we duurzaam winstgevend zijn. We groeiden van US$ 300 miljoen inkomsten in 2005 naar meer dan US$ 6 miljard vandaag”, zegt James Hogan, CEO en president van Etihad Airways.

“Onze unieke strategie heeft het ons mogelijk gemaakt om, sneller dan de rest van de industrie, organisch te groeien. Dat deden we door uitgebreide partnerschappen af te sluiten en minderheidsaandelen te verwerven in strategisch belangrijke maatschappijen in de hele wereld. Onze codeshare-partnerschappen hebben de afgelopen zeven jaar een belangrijk deel uitgemaakt van onze bedrijfsprestaties. Maar het zijn onze ‘equity investments’ die nu echt het verschil maken. Ze laten ons toe om geïntegreerde netwerken en reisschema’s op te zetten, gezamenlijke producten en diensten te ontwikkelen en vooral: om te identificeren waar we kunnen samenwerken om kosten te besparen. Die synergiën werken. Onze gezamenlijke aankoopteams zorgen voor echte, doorslaggevende besparingen voor alle leden van onze equity alliance en geven elk van ons een concurrentievoordeel door lagere kosten.”

Andere hoogtepunten van de groep in 2013

• Grootste bestelling van vliegtuigen in de geschiedenis van Etihad Airways, met bestellingen, opties en aankooprechten op een maximum van199 toestellen van Airbus en Boeing, ter waarde van US$ 67 miljard
  • Etihad Airways verwierf 24% in het Indiase Jet Airways
  • Vijfjarig beheercontract met Air Serbia en intentie tot het verwerven van 49% van de aandelen, na goedkeuring door de regelgevende autoriteiten
  • Intentie tot verwerven van 33,3% van de aandelen in de Zwitserse regionale luchtvaartmaatschappij Darwin Airline, afhankelijk van goedkeuring door de regelgevende autoriteiten
  • Komst van Etihad Regional, met Darwin Airline als eerste lid
  • Verhoging van het aandeel in Virgin Australia van 9% tot 19,9% na een kapitaalsverhoging van AUD$ 350 miljoen
  • Integratie Air Seychelles en Air Serbia in het loyaliteitsprogramma Etihad Guest
  • Verwerving drie bedrijven van de Abu Dhabi Airport Company en start van Etihad Airport Services met catering, grondafhandeling en vrachtvervoer door Etihad Airways
  • Start nieuwe routes voor passagiers naar Washington DC, Amsterdam, Sao Paulo, Belgrado, Ho Chi Minhstad en Sanaa
  • Extra vluchten naar 18 bestaande bestemmingen in de Golf, het Midden-Oosten, Australië, Afrika, Azië, India, Pakistan en Rusland
  • Uitbreiding van 40 naar 47 codeshare-partners, na akkoorden met South African Airways, Kenya Airways, Air Canada, Korean Air, Air Serbia, Belavia en Air Baltic
  • Codeshares met Aegean Airlines en Darwin Airline vanaf begin 2014
  • 32% groei in de vrachtvolumes van Etihad Cargo, een opvallende prestatie in een wereldwijd stagnerende luchtvrachtmarkt
  • Uitbreiding activiteiten Etihad Cargo, inclusief nieuwe service waardoor een Boeing 747-8 vrachtvliegtuig wekelijks de wereld rondvliegt en vluchten naar andere nieuwe bestemmingen
  • Behalen van 18 awards, inclusief, voor het vijfde jaar op rij, de titel van de beste luchtvaartmaatschappij ter wereld op de World Travel Awards

Meer informatie vindt u in het Engelstalige persbericht in bijlage.