Mededeling Etihad Airways ivm airberlin

Etihad Airways heeft vanmorgen een rechterlijk bevel aangevraagd bij het Duitse gerecht. Op die manier wil de luchtvaartmaatschappij haar codeshare-vluchten met airberlin beschermen.

Door de juridische stap wil Etihad Airways de 8.000 medewerkers van de Duitse luchtvaartmaatschappij beschermen en duidelijke informatie bezorgen aan haar passagiers. Etihad Airways bezit 29,2 procent van de aandelen van airberlin, de tweede grootste luchtvaartmaatschappij van Duitsland.

Etihad Airways zegt dat ze niet langer kan wachten tot de Duitse overheid een beslissing neemt over het al dan niet goedkeuren van een codeshare van Etihad Airways op vluchten van airberlin naar 29 bestemmingen in Europa, de Verenigde Staten en de Verenigde Arabische Emiraten. Daarop werden al meer dan 82.000 reizen geboekt door passagiers. De vluchten maken deel uit van het vluchtschema voor de winter 2015/16, dat over twee dagen in werking treedt en geldt gedurende de vijf maanden van 25 oktober 2015 tot 31 maart 2016.

In het verleden keurden de Duitse autoriteiten zeven vluchtschema’s van Etihad Airways goed, waaronder alle codeshare-overeenkomsten met airberlin sinds 2012. Omdat de Duitse autoriteiten deze keer nog geen beslissing hebben genomen, had de luchtvaartmaatschappij geen andere keuze dan een voorlopig rechterlijk bevel aan te vragen bij de administratieve rechtbank van Braunschweig.