Nieuw onderzoek: grootste luchtvaartmaatschappijen in Amerika ontvangen voordelen ter waarde van US$ 71,48 miljard

Een onderzoek uitgevoerd door Etihad Airways, de nationale luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten, heeft de hoeveelheid uitkeringen en concessies berekend die de regering en rechtbanken toekennen aan de grootste luchtvaartmaatschappijen van de Verenigde Staten; Delta Air Lines, United Airlines en American Airlines Group en andere luchtvaartmaatschappijen waarmee deze samenwerken.

Die Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben voordelen ontvangen ter waarde van US$ 71,48 miljard, waarvan meer dan US$ 70 miljard sinds 2000. Dat stelde de drie grootste maatschappijen van de VS in staat om de overstap te maken van een bedrijf op de rand van het faillissement tot de marktleiders die ze vandaag zijn, met elk miljarden dollar winst.

Vorig jaar maakten de drie grote luchtvaartmaatschappijen uit de US samen US$ 8,97 miljard nettowinst. Dat is ongeveer 45 procent van de US$ 19,9 miljard winst die in 2014 wereldwijd in totaal in de luchtvaartsector werd gemaakt. Die trend zet zich verder in 2015, want alle drie de grote US luchtvaartmaatschappijen kondigen sterke nettowinsten aan voor het eerste kwartaal.

Het internationale adviesbureau The Risk Advisory Group, dat het onderzoek voor Etihad Airways uitvoerde, identificeerde dat de grootste voordelen die worden toegekend aan Delta, United en American voortkomen uit herstructureringen die vallen onder Chapter 11 van de US Federal Bankruptcy Code. Die leverden hen minstens US$ 35,46 miljard op. In aanvullende operaties om pensioenfondsen te redden, kregen ze in totaal US$ 29,4 van de US Government’s Pension Benefit Guaranty Corporation.

Etihad Airways heeft de aantijgingen van Delta Air Lines, United Airlines en American Airlines altijd ontkend waarin werd gezegd dat de maatschappij subsidies ontving. Ze heeft publiekelijk verklaard dat ze leningen in aandelen en maatschappelijk kapitaal heeft ontvangen van de overheid van Abu Dhabi, haar enige aandeelhouder. Abu Dhabi is het grootste Emiraat en de hoofdstad van de VAE.

Bij het vrijgeven van de bevindingen van The Risk Advisory Group, zei General Counsel en Company Secretary van Etihad Airways Jim Callaghan vandaag: “We twijfelen niet over de wettigheid van de voordelen die de US carriers krijgen van hun regering en faillissementsrechtbanken. We willen gewoon het feit benadrukken dat de US carriers nu en in het verleden hebben kunnen genieten van een erg voordelig legaal regime, zoals bescherming tegen faillissement, pensioengaranties, uitsluiting van bepaalde taxen en verschillende andere voordelen. Die voordelen, die over het algemeen alleen toegankelijk zijn voor US carriers, hebben een erg vervormde markt gecreëerd waarin Etihad Airways nu moet concurreren.”

Callaghan zegt dat de cijfers van The Risk Advisory Group conservatief, geloofwaardig en meetbaar zijn, en werden verkregen aan de hand van publieke gegevens en mededelingen.

Daarbij verwijst Jim Callaghan onder andere naar een interview uit 2011 op de Nationale Publieke Radio van Amerika. In het interview zegt de voormalige Vice President van Continental Airlines Pete Garcia: “Faillissement, vooral in de luchtvaartsector, is gewoon een manier om het bedrijf te herfinancieren. Het is een financiële zet om je in bedrijf te houden en tijd te geven om opnieuw te onderhandelen met je leners.”

De Risk Advisory Group identificeerde de grootste begunstigden van de herstructureringen volgens Chapter 11 en reddingsoperaties van de Pension Benefit Guaranty Corporation als:

• United Airlines, met gecombineerde voordelen geschat op US$ 44,4 miljard
  • Delta Air Lines met gecombineerde voordelen geschat op US$ 15,02 miljard
  • American Airlines met gecombineerde voordelen geschat op US$ 12,05 miljard

Andere cijfers:

• United ontving eenmalige schuldverlichting wegens faillissement voor in totaal US$ 26 miljard en pensioenuitkeringen voor in totaal US$ 16,8 miljard
  • Delta Air Lines ontving eenmalige schuldverlichting wegens faillissement voor in totaal US$ 7,9 miljard en pensioenuitkeringen voor in totaal US$ 4,55 miljard
  • American Airlines ontving eenmalige schuldverlichting wegens faillissement voor in totaal US$ 1,56 miljard en pensioenuitkeringen voor in totaal US$ 8,08 miljard

Deze cijfers zijn inclusief uitkeringen voor herstructurering en schuldsanering van andere luchtvaartmaatschappijen in de Verenigde Staten die sindsdien werden opgeslorpt door Delta Air Lines, United Airlines en American Airlines.

Jim Callaghan zegt dat de huidige claim van United Airlines, Delta Air Lines en American Airlines dat ze worden geschaad door Etihad Airways geen basis heeft en een poging is om kwaliteitsvolle concurrenten te hinderen.

“Er is geen enkel bewijs voor schade berokkend door Etihad Airways aan een van de drie grote US luchtvaartmaatschappijen”, zegt de heer Callaghan.

“De Open Skies policy van de US heeft gezorgd voor meer keuze en betere dienstverlening voor miljoenen consumenten, voor meer toegang van en naar Amerika en recordwinsten voor de grootste luchtvaartmaatschappijen in de Verenigde Staten. Het is tijd om opnieuw te focussen op waar het echt om draait: het Open Skies-beleid levert de voordelen waarvoor het werd ontworpen, en iedereen wint daarbij.”

Kijk op www.KeepTheSkiesOpen.com voor meer informatie over de campagne van Etihad Airways om het luchtruim open te houden.