Omzet Etihad Airways stijgt met 27% in sterk eerste kwartaal

Dinsdag 15 april 2014 — Etihad Airways, de nationale luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten, heeft een sterk eerste kwartaal achter de rug. Tijdens de eerste drie maanden van 2014 bedroeg de omzet 1,4 miljard dollar, een stijging met 27% ten opzichte van vorig jaar.

Belangrijkste cijfers:

Q1 2014 Q1 2013 Stijging
Totale omzet US$1,4 miljard US$1,1miljard 27%
Omzet door partners US$223 miljoen US$182 miljoen 23%
Aantal vervoerde passagiers 3,2 miljoen 2,8 miljoen 14%
Aantal beschikbare stoelkilometers (ASKs) 19,2 miljard 15,9 miljard 21%
Vrachtvolumes 127.821 101.776 26%
Vliegtuigen 95 73 30%
Bestemmingen rechtstreeks bereikbaar vanuit Abu Dhabi 95 89 7%
Aantal medewerkers 18.543 10.982 69%

“Onze sterke prestaties tonen het succes van het strategische plan van Etihad Airways. Dat focust op drie pijlers: organische groei van het netwerk, codeshare partnerschappen afsluiten en investeren in andere luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld. Deze unieke strategie, samen met onze inspanningen op vlak van product, dienstverlening en infrastructuur, zorgen ervoor dat Etihad Airways kan blijven groeien en goede resultaten neerzet in 2014”, zegt James Hogan, CEO en president van Etihad Airways.

Belangrijkste gebeurtenissen:

• Onthulling van de nieuwe Etihad Aviation Group structuur, die naast Etihad Airways ook de nieuwe Hala Group omvat, Etihad Airport Services en ondersteunende functies voor de groep
  • Dagelijkse vluchten tussen Abu Dhabi en Medina en verhoging van de frequentie op zes routes, zoals Colombo en Chengdu
  • Nieuwe codeshare-overeenkomsten met Air Europa en JetBlue en uitbreiding van de overeenkomst met airBaltic
  • Gezamenlijke vrachtvluchten met DHL naar Pakistan en Golflanden
  • Uitbreiding van de vloot tot 95 vliegtuigen (6 meer dan eind 2013)
  • Lancering van het slaapprogramma op langeafstandsvluchten
  • Officiële partner van de Major League Soccer in de Verenigde Staten

Meer informatie vindt u in het Engelstalige persbericht in bijlage.

Katleen Peeters Outsource Communications