Etihad Airways maakt cijfers 2015 bekend: US$103 miljoen winst

Succesvolle groeistrategie bezorgt maatschappij nettowinst voor het vijfde jaar op rij

• ​Nettowinst van US$ 103 miljoen in 2015
  • Omzet stijgt tot US$ 9,02 miljard dankzij stijging van het aantal vervoerde passagiers en vracht
  • Aantal passagiers blijft sneller stijgen dan de capaciteit en overstijgt de regionale groei
  • Equity partnershipstrategie zorgt voor een succesvol netwerk, toename van omzet en schaalvoordelen
  • Inkomsten uit partnerships bedragen US$ 1,4 miljard en leveren het Etihad Airways-netwerk vijf miljoen passagiers op
  • Groei in business-activiteiten zoals cargo, MRO (maintenance, repair & operations), catering, grondafhandeling en loyaliteitsprogramma

Samenvatting resultaten Etihad Airways in 2015

Belangrijkste cijfers

2015*

2014**

Totale omzet (US$ miljard)

Nettowinst (US$ miljoen)

EBIT (US$ miljoen)

EBITDAR (US$ miljard)

1,4

1,1

Totaal aantal passagiers (miljoen)

17,6

14,8

Opbrengsten per passagierskilometer (miljard)

83,2

68,6

Beschikbare stoelkilometers (miljard)

86,6

Bezettingsgraad

Aantal vliegtuigen

Codeshare partners

Partneromzet (US$ miljoen)

1.379

1.129

Aantal ton vracht (duizendtallen)

Aantal medewerkers

26.566

24.206

* 2015 figures shown above represent Etihad Airways’ consolidated financial statements
** 2014 figures shown above represent the stand alone airline business

Etihad Airways, de nationale luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten, noteert in 2015 haar sterkste financiële resultaten tot nu toe. Ze behaalt een nettowinst van US$ 103 miljoen op een totale omzet van US$ 9,02 miljard.

Het resultaat, dat voor een vijfde opeenvolgend jaar nettowinst toont voor de luchtvaartmaatschappij, laten ook een stijging zien van de inkomsten voor interest en taxen (EBIT) tot US$ 259 miljoen. De inkomsten voor rente, belasting, afschrijvingen en verhuur (EBITDAR) stegen tot US$ 1,4 miljard, wat neerkomt op een marge van 16 procent op de totale omzet.

James Hogan, President en Chief Executive Officer van Etihad Airways, zei: “Onze focus ligt op duurzame winstgevendheid. Dat we voor het vijfde jaar op rij nettowinst maken, toont aan dat we onze doelstelling ernstig nemen. Onze winstgevendheid is het resultaat van onze succesvolle strategie die toonaangevende organische groei combineert met partnerships. Naast de operationele winstgevendheid, bouwen we aan ondernemingswaarde voor de luchtvaartmaatschappij en haar nevenactiviteiten.”

De jaarrekening van Etihad Airways wordt gecontroleerd door Deloitte en is in overeenstemming met de International Financial Reporting Standards (IFRS).

De sterke operationele prestaties worden gekenmerkt door een verbeterde bezettingsgraad: het aantal passagiers blijft sneller stijgen dan de capaciteit groeit
Etihad Airways vervoerde in totaal 17,6 miljoen passagiers in 2015, een stijging van 18,9 procent ten opzichte van 2014. De groei van het aantal passagiers bleef de capaciteitsverhoging van Etihad Airways overtreffen, en overtrof ook de regionale marktgroei, die sinds midden 2014[1] kampt met een daling van de bezettingsgraad. [1] De omzet per passagierskilometer – die passagiersreizen meet – steeg met 21,3 procent tot 83,2 miljard terwijl de beschikbare stoelkilometers een capaciteitsgroei vertegenwoordigen van 21,0% tot 104,8 miljard.

De luchtvaartmaatschappij voerde in totaal 97.400 vluchten uit, goed voor 467 miljoen kilometer. Tegen het einde van het jaar was de gemiddelde bezettingsgraad over het hele netwerk 79,4 procent, tegenover 79,2 procent in 2014.

De luchtvaartmaatschappij startte vluchten naar zes nieuwe bestemmingen – Calcutta, Madrid, Hong Kong, Entebbe, Edinburgh en Dar es Salaam – en verhoogde haar capaciteit op 16 bestaande routes met grotere vliegtuigen, een hogere vluchtfrequentie en een verbeterde stoelbezetting.

De vloot van Etihad Airways groeide met 11 toestellen, met een totaal van 121 vliegtuigen tegen het einde van 2015. Met een gemiddelde vliegtuigleeftijd van 5,8 jaar is de vloot een van de jongste en milieuvriendelijkste in de industrie.

De partnershipstrategie bracht vijf miljoen passagiers op en leverde naast US$ 1,4 miljard directe inkomsten ook belangrijke kostensynergiën op
De strategie, die een belangrijke factor is voor de groei in 2015, is gebaseerd op bijna 50 codeshare-samenwerkingen en strategische minderheidsinvesteringen in enkele belangrijke luchtvaartmaatschappijen.

Etihad Regional is de recentste toevoeging aan het netwerk van partners waarin Etihad Airways een minderheidsbelang heeft. Etihad Airways bezit ook minderheidsbelangen in airberlin, Air Seychelles, Jet Airways, Air Serbia, Alitalia en Virgin Australia (aandeel steeg tot 25,1 procent in 2015). Samen vormen de partners de zevende grootste groep van luchtvaartmaatschappijen en vervoeren ze wereldwijd meer dan 100 miljoen passagiers.

De strategie draagt bij aan een grote salestoename in het wereldwijde netwerk van Etihad Airways, met een omzet van US$ 1,4 miljard – een stijging van 22,1 procent tegenover 2014 – en een stijging van meer dan vijf miljoen passagiers. Daarnaast slaagden de luchtvaartmaatschappij en haar partners erin om enkele belangrijke synergiën en kostenbesparingen te realiseren.

Hogan zei daarnaast ook dat het rendement van de zeven luchtvaartmaatschappijen veel groter was dan de kosten van de investeringen.

“Voor een prijskaartje dat gelijk is aan de kost van drie nieuwe toestellen, konden we ons wereldwijde netwerk uitbouwen, vijf miljoen nieuwe klanten aantrekken, een omzet van US$ 1,4 miljard realiseren en synergiën ontwikkelen. Dat is slim zakendoen.”

“Dit is een tweeledige aanpak. Vanuit een strategisch standpunt zoeken we partners die netwerkconnectiviteit creëren, extra inkomsten en schaalvoordelen genereren. Al onze partners voldoen aan die verwachtingen. Elke partner heeft daarnaast ook een P&L-doel. Dat is de verantwoordelijkheid van ieders eigen management en Raad van Bestuur. Velen onder hen, zoals Air Serbia, Air Seychelles, Jet Airways en Virgin Australia, presteren ook op dat niveau.”

“Zelfs voor investeringen zoals die in airberlin, waarbij het langer duurde dan verwacht vooraleer de luchtvaartmaatschappij een duurzame winstgevendheid bereikte, zien we een enorm sterke omzet die boven verwachting is. Etihad Airways ontving al meer dan US$ 500 miljoen directe inkomsten en airberlin is vandaag goed voor meer dan US$ 150 miljoen per jaar aan directe inkomsten, maar ook een brede kostensynergie die al meer dan US$ 100 miljoen heeft opgebracht. Daarnaast levert het partnership met airberlin een bijdrage van meer dan US$ 630 miljoen per jaar aan de economie van Abu Dhabi. Dat is de reden waarom we de herstructurering van de organisatie willen voortzetten in de toekomst.”

Het volledige Engelstalige persbericht vindt u in de bijlage.

[1] CAPA rapport over de groei van Golfmaatschappijen