ETIHAD AIRWAYS STAAT OPEN VOOR EXTRA AANDELENBELANGEN IN ANDERE MAATSCHAPPIJEN

Etihad Airways, de nationale luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten, heeft aangegeven interesse te hebben in verdere investeringen in andere luchtvaartmaatschappijen. Door een mix van organische groei en strategische partnerships werkt de maatschappij verder aan zijn wereldwijde aanwezigheid.

James Hogan, President en CEO van Etihad Airways, was vandaag te gast op het FVW Kongress in Keulen, waar hij onder andere vermeldde dat de maatschappij momenteel drie grote transacties heeft lopen: het verwerven van een aandeel van 24 procent in het Indische Jet Airways, een aandeel van 49 procent en een managementcontract in Air Serbia en een verhoging van het aandeel in Virgin Australia van 10 naar 19,9 procent.

“Een wereldwijd bereik ligt buiten de capaciteit van elke airline. Vooruitgang moet er komen door partnerships”, zegt Mr Hogan. “De investeringen die Etihad Airways doet brengen niet alleen voordelen met zich mee voor de maatschappijen zelf, maar ook voor onze passagiers en cargoklanten. We staan open voor meer strategische samenwerkingen, op voorwaarde dat ze een meerwaarde bieden.”

Etihad Airways lanceerde deze nieuwe strategie in 2011 met de verwerving van een aandeel van 29 procent in airberlin. Daarna volgden investeringen in Air Seychelles (40 procent), waarbij ook een managementcontract voor vijf jaar afgesloten werd, Virgin Australia en het Ierse Aer Lingus (3 procent). Dit jaar wordt geïnvesteerd in Air Serbia en Jet Airways, afhankelijk van de uiteindelijke beslissing door de lokale autoriteiten.

Etihad Airways en de zes vermelde maatschappijen bieden samen meer dan 340 bestemmingen aan, die ze bedienen met een 511 toestellen tellende vloot. In 2012 vervoerden ze samen meer dan 91 miljoen passagiers, wat vergelijkbaar is met de grote airline partnerships in Europa en Azië.

“Aandelenbelangen bieden synergievoordelen die niet bereikt kunnen worden via de traditionele luchtvaartallianties,” zegt Mr Hogan. “Zij leggen de nadruk op het netwerk en de inkomsten. Onze samenwerkingen leveren veel bredere voordelen op voor alle betrokken partners, zoals de mogelijkheid om kosten te besparen door bepaalde middelen te delen en gezamenlijke aankopen te doen.”

Mr Hogan vermeldde eveneens dat de initiële investering in airberlin significante voordelen heeft gehad voor beide maatschappijen, met meer dan 260.000 passagiers die op hun beide netwerken vlogen in de eerste helft van 2013, meer dan vier keer zoveel dan in de eerste helft van 2012.

Etihad Airways heeft een codeshare-overeenkomst op 61 airberlin routes, vice versa geldt de samenwerking op 31 routes van Etihad Airways. Samen bieden ze 42 vluchten per week tussen Abu Dhabi en vier Duitse steden – Frankfurt en Düsseldorf (beiden), München (Etihad Airways) en Berlijn (airberlin). Daarnaast wordt concreet bekeken of er nog andere synergiën geïmplementeerd kunnen worden.

De loyaliteitsprogramma’s Etihad Guest en airberlin Topbonus zijn geïntegreerd, waardoor passagiers van beide maatschappijen miles kunnen sparen en inwisselen via beide airlines.

De systemen voor reservaties ticketing van airberlin zullen geïntegreerd worden in Etihad Airways’ nieuw Europees hoofdkantoor in Berlijn.

Daarnaast hebben beide maatschappijen hun akkoord gegeven voor identieke interieurs, motoren en een gezamenlijk implementatieprogramma voor de nieuwe Boeing 787-9, die vanaf 2014 gebruikt zullen worden.

“Onze alliantie is een nieuw business model voor de luchtvaartsector”, aldus Mr Hogan.