Investering van 33,3% door Etihad Airways in Darwin Airline goedgekeurd door Zwitserse regelgevende autoriteiten

Het Zwitserse Federal Office of Civil Aviation (FOCA) heeft goedkeuring gegeven voor de investering van 33,3% door Etihad Airways in de Zwitserse regionale luchtvaartmaatschappij Darwin Airline.

Darwin Airline, de luchtvaartmaatschappij met basis in Lugano, vliegt sinds januari 2014 onder de naam Etihad Regional. Dat is het gevolg van een partnerschap dat werd afgesloten met de nationale luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten. Dat de FOCA de investering goedkeurt, maakt het voor beide bedrijven mogelijk om de voordelen te benutten die dit partnerschap biedt, inclusief codesharing op elkaars vluchten binnen en buiten Europa.

James Hogan, President en Chief Executive Officer van Etihad Airways, zegt dat de investering past binnen de groeiende trend van consolidatie in de luchtvaart, om een rendabele, betrouwbare en stabiele dienstverlening te garanderen en de connectiviteit te vergroten. “Deze goedkeuring stelt Etihad Airways en Darwin Airline in staat om nauwer samen te werken, wat in het voordeel is van reizigers in Zwitserland, Europa en de rest van de wereld.” Tegelijkertijd verwoordt James Hogan zijn teleurstelling over de lange duur van het goedkeuringsproces. “Daardoor zijn kansen verloren gegaan en was het lange tijd niet mogelijk om belangrijke codesharing-diensten aan te bieden die de netwerken van beide luchtvaartmaatschappijen versterken.”

“Vanwege de tijd die het heeft gekost om dit partnerschip goed te keuren en de zware concurrentie tijdens die periode, werd Etihad Regional verplicht om de dienstverlening te verminderen of stoppen. Het gaat dan over een aantal routes die werden opgestart in de verwachting dat ze zouden worden aangevuld met verkeer tussen het internationale netwerk van Etihad Airways en het regionale netwerk van Etihad Regional in Europa”, zegt James Hogan.

“Nu de formaliteiten zijn vervuld om de investering te activeren, heeft Etihad Regional veel meer en betere verbindingen, niet alleen met Etihad Airways maar ook met andere maatschappijen in Europa, inclusief Alitalia, airberlin and Air Serbia.”