James Hogan, Etihad Airways: “Open Skies is model voor succes”

President en CEO waarschuwt voor acties die de keuze voor reizigers zouden beperken

Open Skies is “een model voor succes, dat enorme voordelen biedt voor reizigers en luchtvaartmaatschappijen in de Verenigde Staten, de Verenigde Arabische Emiraten en de rest van de wereld.” Dat zei James Hogan, President en CEO van Etihad Airways tijdens een toespraak op de 14de Annual Aviation Summit van de US Chamber of Commerce in Washington, DC.

In zijn eerste openbare reactie sinds drie luchtvaartmaatschappijen uit de Verenigde Staten een campagne zijn gestart tegen Etihad Airways en de andere Golf-maatschappijen, roept James Hogan op tot een debat op basis van feiten. Hij waarschuwt ook dat dergelijke acties de keuzes van miljoenen internationale reizigers kunnen beperken in regio’s die niet worden bediend door luchtvaartmaatschappijen uit de VS.

In zijn speech verduidelijkte James Hogan de belangrijkste feiten achter de groei en concurrentiestrategie van Etihad Airways.

“Als een van de nieuwste nationale luchtvaartmaatschappijen ter wereld hebben wij alles van nul moeten opbouwen: elk onderdeel van ons product, van onze activiteiten, van onze infrastructuur”, zegt hij.

“Etihad is een David die het sinds ons ontstaan in 2003 opneemt tegen Goliath. In bijna elke markt waarin we actief zijn, moeten we het opnemen tegen bestaande concurrenten met gevestigde business, infrastructuur, verkoop en marketing, merknaam en een bestaande klantenbasis.”

“In veel van die gevallen kregen de gevestigde luchtvaartmaatschappijen de afgelopen decennia een indrukwekkende infrastructuur cadeau – luchthavens, terminals, slots en landingsrechten.”

“Om hen bij te benen, moesten we harder en slimmer werken. Dat is de definitie van concurreren.”

“Onze geografische positie heeft ons geholpen. De Golf ligt in het centrum van de huidige reis- en handelsroutes. De bestaande vliegtuigtechnologie en de veranderende gewoontes in internationale handel maken onze positie ideaal voor vele nieuwe en opkomende markten.”

“We worden daarbij geholpen door ons blanco verleden. We worden niet tegengehouden door oude systemen, oude vliegtuigen, oude gewoonten.”

“En we worden stevig gepusht door de visie en ambitie van onze aandeelhouder, die een wereldwijde competitieve luchtvaartmaatschappij wil creëren.”

James Hogan zegt dat het ‘geheim’ achter de snelle groei van Etihad Airways simpelweg bestaat uit een ongelooflijke dienstverlening, in moderne nieuwe vliegtuigen met een toonaangevend product, tegen competitieve prijzen op routes waarop mensen willen vliegen.

Hij zei ook dat Etihad Airways transparanter is over haar zaken dan andere luchtvaartmaatschappijen.

“Etihad Airways heeft – geloven wij – een grotere focus op het bereiken en leveren van duurzame winstgevendheid dan om het even welke andere luchtvaartmaatschappij in de geschiedenis”, zegt hij. “We hadden ons voorgenomen om binnen de tien jaar na ons ontstaan winstgevend te zijn. Dat doel hebben we ruimschoots bereikt. We hebben de afgelopen drie jaar telkens nettowinst gemaakt.”

“Ik zeg ‘geloven wij’ omdat het verrassend moeilijk is om financiële informatie te vinden over de eerste twee decennia van nationale luchtvaartmaatschappijen wereldwijd. Wij worden geregeld bekritiseerd vanwege ons zogenaamde gebrek aan transparantie, maar slechts weinig nationale luchtvaartmaatschappijen communiceerden zo openlijk tijdens de eerste ontwikkelingsmomenten als wij.”

Als een nationale luchtvaartmaatschappij die in handen is van de overheid, zegt James Hogan, is Etihad Airways niet anders dan verschillende andere luchtvaartmaatschappijen. De maatschappij heeft altijd duidelijk gemaakt dat ze investeringen en leningen heeft ontvangen van aandeelhouders. Die werden aangevuld met leningen van internationale financiële instellingen ter waarde van US$ 10,5 miljard.

“Onze aandeelhouder gelooft in ons zakelijk plan. Naarmate wij ons verder hebben ontwikkeld, hebben zij hun verbintenis vergroot – ze hebben geïnvesteerd in ons succes.”

“Ze hebben gezien welk succes we behalen, als bedrijf voor onszelf en als katalysator voor andere zaken, handel en toerisme in Abu Dhabi en de Verenigde Arabische Emiraten. We zijn nu niet alleen een luchtvaartmaatschappij, maar een succesvolle luchtvaartgroep die ook instaat voor afhandeling , onderhoud en distributie.”

“Onze aandeelhouder, zoals elke rationele aandeelhouder ter wereld, heeft zich aan ons verbonden omdat hij return verwacht. En naarmate hij ons meer succes ziet behalen, ziet hij meer mogelijkheid tot nog grotere opbrengsten in de toekomst.”

“Het codewoord is return-on-investment.”

James Hogan vervolgde zijn speech met het schetsen van de economische bijdrage die Etihad Airways levert aan de Verenigde Staten. Rechtstreeks, door de dagelijkse vluchten tussen Abu Dhabi en zes bestemmingen in de Verenigde Arabische Emiraten die alleen worden bediend door Etihad Airways, en indirect via het uitgebreide Amerikaanse partnernetwerk in de supply chain.

“We beschouwen ons als vrienden van de Verenigde Staten”, zegt James Hogan. “De banden tussen de VAE en VSA zijn ongelooflijk sterk. Dat heeft Etihad Airways altijd weerspiegeld in haar zakelijke keuzes. We zijn grote klanten van Boeing, GE, Sabre en vele andere Amerikaanse bedrijven. We werken met strategische Amerikaanse partners, zoals bijvoorbeeld Atlas, aan de ontwikkeling en verbetering van vrachtvervoer wereldwijd. We werken samen met financiële instituten in de VS, met de toeristische diensten in de VS, met luchthavens in de VS. Ons engagement naar de economie in de Verenigde Staten ondersteunt meer dan 200.000 banen.”

James Hogan geeft het voorbeeld van de eerste vlucht met de Boeing 787 Dreamliner van de maatschappij in de Verenigde Staten, die zondag van start ging tussen Abu Dhabi en Washington DC. Het vliegtuig is het tweede van 71 Dreamliners die Etihad Airways heeft besteld bij Boeing en maakt deel uit van een bestelling van bijna 120 vliegtuigen ter waarde van meer dan US$ 36 miljard bij de Amerikaanse fabrikant.

Bovendien, zo zegt hij, heeft Etihad Airways in 2014 zo’n 180.000 reizigers vervoerd naar het netwerk van luchtvaartmaatschappijen in Amerika, en al 50.000 in de eerste twee maanden van 2015.

James Hogan beëindigde zijn speech door te zeggen dat Open Skies draait rond keuzes voor klanten. “Uiteindelijk draait het allemaal om de keuzes die klanten maken. Klanten kiezen ervoor om met Etihad Airways te vliegen omdat we een fantastisch product leveren, met uitstekende service, op routes waarop ze willen vliegen, en tegen prijzen die competitief zijn binnen die markt.

“Ze kiezen ons uit de vele verschillende concurrenten, afhankelijk van de markt. Maar eerlijk gezegd zijn die alternatieven maar heel zelden Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. Geen enkele Amerikaanse luchtvaartmaatschappij vliegt naar Abu Dhabi. En maar heel weinig Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zijn actief waar wij actief zijn: op het Indiase sub-continent, in Zuidoost Azië, of in het Midden-Oosten.”

“We verontschuldigen ons niet omdat we nieuwe competitieve keuzes bieden aan reizigers. We hopen dat we dit over de hele wereld kunnen blijven doen.”